آرشیو فروردین ماه 1402

خدمات طراحی پلان، طراحی نما، داخلی، دکوراسیون

پلان لابی ساختمان مسکونی

برای شروع طراحی یک پروژه مسکونی، آشنایی با قسمت های مختلف یک پلان ضروری است. برای شروع طراحی پلان مسکونی ابتدا فهرستی از فضاهای مورد نیاز را با توجه به متراژ زمین، درخواست کارفرما و همچنین ضوابط تهیه می کنیم سپس نمودار فضایی ترسیم می کنیم. و پس از آن با توجه به اطلاعات بدست آمده طرح را طراحی می کنیم.

یکی از فضاهای مورد نیاز در آپارتمان ها از یک شماره به بالا یا مجتمع های اداری تجاری، در نظر گرفتن فضایی به عنوان لابی است.

در اینجا باید واژه لابی و مواردی را که باید در طراحی این فضا پیش بینی کرد، تعریف کرد.

لابی چیست؟

امکانات لابی چگونه باید باشد؟

انواع سبک های طراحی لابی چیست؟

لابی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

از چه عناصری برای تزیین لابی استفاده کنیم؟

 

در یک مجتمع مسکونی با توجه به اینکه جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند و در بسیاری از موارد لازم است دور هم جمع شوند و در مورد مسائل مربوط به ساختمان تصمیم گیری کنند. لابی مناسب ترین مکان برای برگزاری چنین جلساتی است.

لابی در لغت به معنای مکانی است که مردم در آن منتظر و ملاقات می کنند، همچنین به معنای راهرو بزرگ ورودی و سالن ورودی است.

در واقع لابی قسمت مشترک مجتمع های مسکونی و تجاری است که افراد می توانند از آن بازدید کنند

اگر به هتل‌ها، ساختمان‌های تجاری یا درمانی و حتی ساختمان‌های مسکونی بروید، با ورود از در اصلی، محوطه‌ای بزرگ تالار مانند را خواهید دید. این سالن های بزرگ طراحی خاصی دارند.

لابی ساختمان در طبقه همکف یک ساختمان قرار دارد و مکانی مشترک برای تمامی واحدها محسوب می شود. لابی دارای دو قسمت نگهبانی و نشیمن می باشد.

یک فضا به عنوان لابی برای انتظار ورود افراد غریبه یا مهمان به واحدها در نظر گرفته می شود که باید دارای مبلمان و دکوراسیون جذابی باشد که در بدو ورود توجه مهمانان و ساکنین را به خود جلب کند، این فضا باید دارای امکاناتی مانند مبلمان، روزنامه و مجلات نیز باشد. ، اینترنت و دارای امکاناتی برای سرگرمی در طول مدت انتظار می باشد و این امکانات با توجه به کاربری ساختمان در نظر گرفته شده است.

لابی قسمتی است که در مرکز قرار دارد و ارتباط بین قسمت های مختلف ساختمان را فراهم می کند. کاربرد لابی در ساختمان ارتباطی است. به همین دلیل باید به گونه ای ساخته شود که کاملا ایمن بوده و در هنگام بروز حوادث بتوان با کمک آن مشکلات را کنترل کرد.

 

امکانات لابی چگونه باید باشد؟

 

قسمت امنیتی لابی یکی از مهم ترین قسمت های لابی است. نگهبانان این قسمت امنیت ساختمان را شبانه روز تامین می کنند. بخش امنیتی از: میز، صندلی، پیشخوان و امکانات ارتباطی برای ارتباط با ساکنین تشکیل شده است.

 

انواع سبک های طراحی لابی چیست؟

 

ساختمان ها اعم از مسکونی، اداری، تجاری و یا هر کاربری دیگر شامل قسمت های مختلفی از قبیل لابی، پارکینگ، سالن اجتماعات و فضاهای دیگر هستند که باید از نظر طراحی تمام قسمت ها از یک سبک پیروی کنند، به عنوان مثال زمانی که قصد طراحی یک ساختمان را داریم. نما به سبک کلاسیک/رومی است، ما نمی‌توانیم بقیه فضاها را به سبکی کاملا متفاوت طراحی کنیم، زیرا بیننده یا بازدیدکننده با دیدن نمای ساختمان همان حس را می‌گیرد، باید همان حس را از داخلی یا قسمت های مختلف ساختمان. و هر ساختمان در قسمت های مختلف خود هویت و سبک خود را حفظ می کند.

طراحی لابی ساختمان های مختلف از این قاعده مستثنی نیست، قبلا با سبک های مختلف طراحی آشنا شده ایم، بیشترین سبک طراحی که در حال حاضر در ساختمان ها استفاده می شود سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک است.

 

لابی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

 

فضای لابی ممکن است در مکان های مختلفی نصب شود، یعنی در فضای ورودی ساختمان می تواند یک سالن بزرگ با ارتفاع سقف بلند و امکانات خاص (بسته به متراژ هر ساختمان) باشد و یا به عنوان فضای انتظار بین واحدهای مسکونی در طبقات باید در نظر گرفته شود که ابعاد آن بیشتر از یک راهرو ارتباطی باشد، فضایی که بتوان در آن کمی چیدمان کرد اما طراحی خاص تری برای این لابی کوچک در نظر گرفت و آن را برجسته تر کرد. و جذاب

لابی در واقع دسترسی را فراهم می کند، طبق نقشه ساختمان، در یک گوشه لابی میز و نگهبان، در سمت دیگر ایستگاه پله و آسانسور و در سمت دیگر مبلمان و اثاثیه وجود دارد. درب ورودی

 

از چه عناصری برای تزیین لابی استفاده کنیم؟

 

دکوراسیون لابی با توجه به قسمت های مختلف این فضا متفاوت است، این قسمت ها به دیوار، سقف، کف و مبلمان تقسیم می شوند.

برای کف لابی می توان از متریال های مختلفی مانند سرامیک و سنگ استفاده کرد و نکته مهم در طراحی و انتخاب متریال کف این است که در نظر داشته باشیم که این فضا نسبت به بقیه فضاها تردد بیشتری دارد و باید داشته باشد. مقاومت بالا با کمی خلاقیت می توان تنوع زیادی را در نوع چیدمان کف با همین متریال های ذکر شده در نظر گرفت اما از شلوغی کف این فضا خودداری کنید.

طراحی بدنه لابی یا دیوارها با انواع متریال از جمله: کاغذ دیواری، سنگ، سرامیک، چوب، گچ و شیشه های تزئینی قابل انجام است. (انتخاب مواد بر اساس سبک طراحی است)

در طراحی سقف لابی باید ارتفاع مفید را نیز در نظر داشته باشیم و نباید به گونه ای طراحی شود که سقف این فضا کوتاهتر به نظر برسد. همچنین برای طراحی سقف لابی می توان از گچ کاری و آینه کاری، چوب و کناف استفاده کرد، نورپردازی سقف در سقف و بدنه لابی نیز بسیار مهم و موثر است و استفاده صحیح از انواع نورها نباید غفلت شود...

گروه فنی مهندسی پلانکده با بیش از پانزده سال سابقه طراحی در کنار شماست تا بتوانید زیباترین و کاربردی ترین فضاها را در ملک خود داشته باشید.

تخصص تیم پلانکده در طراحی پلان و نقشه های مسکونی، طراحی داخلی کلیه فضاها از جمله لابی ساختمان های مسکونی و اداری، طراحی داخلی واحدها، طراحی داخلی رستوران ها و فست فودها و همچنین طراحی نقشه و پلان ویلا، طراحی نمای بیرونی در انواع سبک ها است که می توانید در کمترین زمان و با مناسب ترین هزینه از خدمات مهندسی آنلاین این مجموعه استفاده کنید.