نورپردازی نمای ویلا

خدمات طراحی پلان، طراحی نما، داخلی، دکوراسیون

نورپردازی نمای ویلا

ویلا به عنوان خانه ای است دارای ویژگی ها و امکانات رفاهی منحصر به فرد خود، که غالبا دور از شهر در یک محیط طبیعی ساخته می شود. لذا طراحی ویلا هم از نظر ظاهری و هم طراحی محوطه و لند اسکیپ دارای اهمیت ویژه ای می باشد. هر جزییات طراحی شده از جمله طراحی نمای ویلا، به اهمیت و ارزش ویلای مدنظر اضافه می کند. نورپردازی نمای ویلا، علاوه بر جلوه و زیبایی بصری، باعث افزایش ارزش و سرمایه گذاری ویلا می شود.

نورپردازی نما به طور کلی به نوع کاربری ساختمان، مساحت کلی نما، جانمایی پروژه بر روی نقشه، سبک معماری مورد نظر و طبق نظر کارفرما طراحی می شود. نورپردازی نمای ویلا، علاوه بر مشخص کردن مرز ها و مسیر های مشخص شده، بر نمادها و خطوط موجود بر نما تاکید می کند. با استفاده از نورپردازی صحیح، نواقص احتمالی نمای ساختمان پنهان و بر نقاط مثبت و عناصر اصلی، تاکید می شود و بر جلوه و زیبایی نما افزوده می شود. در ادامه به بررسی روش های نورپردازی نما، هدف از نورپردازی و رعایت نکاتی در مورد نورپردازی و برآورد هزینه ها می پردازیم.

روش های نورپردازی نمای ویلا

  • نورپردازی خشن یا سخت

در این نوع از نورپردازی، منبع نور نزدیک و با شدت مشخص تنظیم میشود. با استفاده از این روش، بافت های کوچک و سطوح و عناصر معماری به صورت مشخص نشان داده میشوند. این نورپردازی برای سطح گسترده ای از نما کاربرد ندارد و وسایل نورپردازی در همان قسمت مورد تاکید، نصب و اجرا میشوند.

  • نورپردازی یکدست

در این نوع از نورپردازی، منبع نور با فاصله و با شدت مشخص از ساختمان تنظیم میشود. معمولا وسایل نورپردازی به صورت یک نقطه ای و در گوشه قرار میگیرد. با استفاده از این روش، سطح گسترده ای از نما به صورت یکدست نشان داده میشوند.

  • نورپردازی از داخل به خارج

در این نوع از نورپردازی، منبع نور با شدت مشخص در تورفتگی و بیرون زدگی های نما و با استفاده پنجره و گشودگی ها تنظیم میشود. در این روش، نمای ساختمان بسیار چشمگیر و بازی با صفحات در نما بیشتر به چشم می آید. برای مثال بر لبه های خطوط به کار رفته در نمای خارجی ساختمان، از فیبر های نوری و لامپ های نئونی استفاده میشود و علاوه بر تاکید، طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم می آید.

  • نورپردازی تاکیدی یا نقطه ای

در این نوع روش از نورپردازی، منبع نور با شدت مشخص در قسمت های مهم نما ساختمان مانند پنجره ها، ستون ها، قسمت بالایی ورودی نما و بالکن ها تنظیم میشود. برای مثال، با قرار دادن منبع نور پای ستون های پلان ساختمان، بلندی و استحکام بنا بیشتر به چشم می آید.

در نورپردازی نمای ویلا بهتر است از نورپردازی داخل به خارج در کنار پنجره های ویلا استفاده نشود زیرا که باعث از بین رفتن حریم خصوصی ساکنان می شود.

هدف از نورپردازی نمای ویلا

  1. مشخص نمودن المان و بخش های تاکیدی نما

همانطور که اشاره کردیم، با استفاده از نورپردازی صحیح می توان ایرادات نما را پنهان و بر نقاط شاخص و المان و عناصر مهم تاکید نمود.

  1. توجه به رنگ نور

در طراحی و اجرای نورپردازی نما، رنگ باید متناسب با دیگر طیف های مصالح مورد استفاده در نما باشد. غالبا از رنگ نور سفید و آبی برای نورپردازی استفاده می شود که متناسب با رنگ های دیگر است. به طور کلی رنگ نور، باید در هنگام قرار گیری در کنار سایر مصالح، دارای یکپارچگی و زیبایی و تعادل بصری شود.

  1. توجه به جهت و شدت نور

جهت و شدت نورپردازی یکی از عوامل مهم در نورپردازی نما می باشد. بهتر است نورپردازی از داخل به خارج نه برعکس صورت گیرد، چرا که باعث از بین رفتن حریم خصوصی و ایجاد آزار و اذیت برای ساکنین می شود. جهت نور انتخاب شده باید به گونه ای باشد که با ایجاد سایه اندازی، باعث برجسته شدن نقاط شاخص نما شود. همچنین جهت نور باید به گونه ای باشد که منبع نور از چشم بیننده پنهان بماند و نور به صورت یکپارچه نشان داده شود.

موارد مهم در طراحی نورپردازی نمای ویلا

  1. نورپردازی قالب دور پنجره و ستون ها
  2. تاکید بر خطوط افقی و عمودی نمای ویلا
  3. توجه به گوشه و کنج نمای ویلا
  4. مدنظر قرار دادن خط آسمان
  5. تناسبات رنگ و نور و شدت
  6. توجه به بازتاب نور در نواحی مصالح
  7. استفاده از انواع LED در نورپردازی نما

برآورد هزینه در نورپردازی ویلا

  1. مساحت نمای ویلا
  2. متراژ مورد نظر جهت نورپردازی
  3. میزان روشنایی مورد نظر
  4. چراغ ها و وسایل مورد استفاده در نورپردازی
  5. نوع سبک نورپردازی
  6. موقعیت مکانی ویلا
  7. ارتفاع ویلا
  8. دستمزد طراحی و اجرا

به طور کلی محاسبه ی نورپردازی نمای ساختمان به عواملی مانند سبک معماری، مساحت، تعداد طبقات و سایر موارد بستگی دارد و عدم رعایت نکات مربوط به طراحی نورپردازی نمای ویلا، می تواند باعث ایجاد ضرر و زیان اقتصادی شود.

 

منبع: نورپردازی نمای ویلا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.