نمای مدرن چوبی

خدمات طراحی پلان، طراحی نما، داخلی، دکوراسیون

نمای مدرن چوبی



طراحی مدرن به عنوان سبکی از طراحی است که به دور از تزیینات اضافه و با تاکید بر خطوط تمیز و صاف و ترکیب حجم های ساده می باشد. در طراحی نمای مدرن، بیشتر از نور طبیعی و ترکیب رنگ خنثی مانند خاکستری، سفید، بژ و پالت رنگی قهوه ای استفاده می شود. مصالحی مانند بتن، آجر، شیشه، چوب و هر مصالح دیگری به سادگی و در هماهنگی کامل از نظر دید بصری و ترکیب رنگ و بافت و خطوط اجرا می شوند. یکی از مصالح زیبا و دوست داشتنی که می تواند ظاهر نما را متفاوت و خاص سازد، چوب می باشد.

چوب از دیرباز در ساخت بناهای مختلف به کار می رود. چوب به خاطر رنگ و بافت خود، حس گرمی را به نما می دهد و تاثیر مثبتی در جلوه ی منظر شهری می گذارد. امروزه به دلیل پیشرفت در عرصه ی تولید و استفاده از مصالح، چوب در مقابل شرایط محیطی و رطوبت به وسیله ی انواع مواد پوششی مقاوم سازی شده و به راحتی در قالب پنل های آماده برای نما قابل استفاده است. یکی از بهترین انواع چوب به خصوص برای طراحی نما، ترمووود می باشد.

در ادامه به معایب و مزایای نمای مدرن چوبی میپردازیم و ترمووود و انواع دسته بندی آن و روش های نصب و اجرا را بررسی می کنیم.

مزایای نمای مدرن چوبی

  1. سازگاری با محیط زیست و تجدید پذیر بودن چوب
  2. زیبایی و طبیعی بودن چوب
  3. ایجاد حس گرمی به نما به دلیل بافت و رنگ
  4. مقاوم بودن ترموود در برابر رطوبت و شرایط جوی مانند بارش برف و باران
  5. عایق خوب حرارتی و برودتی
  6. سبک بودن چوب برای استفاده در نما
  7. شکل پذیر و برش پذیر بودن چوب در نما
  8. سهولت در جابه جایی و نصب سریع و آسان
  9. تعمیر و نظافت آسان به دلیل قابلیت جداسازی در نمای چوبی
  10. رنگ پذیر بودن چوب

معایب نمای مدرن چوبی

  1. از دست دادن مقاومت مکانیکی در حین فرایند آماده سازی
  2. قطع درختان در راستای به دست آمدن چوب
  3. گران درآمدن کار در صورت تهیه ی چوب مرغوب
  4. در معرض حشرات موذی و خوردگی به دلیل استفاده از چوب نامرغوب و روش های مقاوم سازی نادرست
  5. اشتعال پذیر بودن آن به نسبت سایر مصالح
  6. تغییر رنگ دادن در مقابل اشعه ی فرابنفش خورشید در صورت عدم حفاظت با مواد پوششی

ترموود در نمای مدرن چوبی

ترمووود یکی از مقاوم ترین چوب های مورد استفاده در طراحی نما به شمار می آید و از جمله نماهای پیش ساخته است. نکته ی مثبت ترموود این است که در مقابل شرایط جوی مقاوم سازی شده است. به صورتی که در کارگاه با دمای 185 تا 220 درجه سانتی گراد حرارت دیده تا شهد رطوبتی که عامل رشد قارچ در بافت چوب است، از بین برود. همچنین ترمووود دارای تنوع بسیار در رنگ و اندازه می باشد. ترمووود را می توان در کنار مصالحی چون آجر و سنگ استفاده کرد و جلوه ی مناسبی به نما بخشید.

از ترمووود هم در نمای ساختمان و هم در نمای داخلی ساختمان مانند کفپوش و پارکت، قسمت سونای استخر و همچین دیوارکوب ها استفاده نمود.

انواع ترمووود

براساس نوع چوب، چوب به دو دسته تقسیم می شود:

  1. چوب نرم که از درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو ساخته می شود. رنگ این نوع چوب، کرم رنگ است و وزن و قیمت پایین تری دارد. از چوب نرم بیشتر در نمای ساختمان استفاده می شود.
  2. چوب سخت که از درختان پهن برگ مثل زبان گنجشک و بلوط ساخته می شود. این نوع از چوب، استجکام و وزن و قیمت بالاتری دارد و بیشتر در کف استفاده می شود.

براساس روش تولید و تفاوت در میزان حرارت داده شده، ترمووود به دو دسته تقسیم می شود:

  1. ترمو اس که تا دمای 190-180 درجه حرارت می بیند و ثبات و پایداری بالایی دارد. به دلیل 6 تا 8 درصد افزایش حجم و تغییرات ابعادی، این نوع بیشتر در محیط های داخلی استفاده می شود.
  2. ترمو دی که تا دمای 220 درجه حرارت می بیند و حدود 5 تا 6 درصد افزایش حجم دارد. این نوع از ترمووود، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی و بیرونی دارد.

اجرای نمای مدرن چوبی

 نمای چوبی در واقع یک روکش بیرونی است که به زیرسازی متصل میشود. برای اجرای چوب ترمووود از دو نوع زیرسازی سیمانی و فلزی استفاده می شود.

  • زیر سازی سیمانی

برای نماهای ساده و بدون تو و بیرون زدگی استفاده می شود. لایه ی پلاستر سیمان با ضخامت 4 سانتی متر باید کاملا مسطح و یکنواخت شود. سپس چوب های چهار تراش روی سطح نما پیچ و قطعه های ترمووود روی آن نصب و اجرا می شود.

  • زیرسازی فلزی

قوطی کشی نما به وسیله ی قوطی های 40 میلی متری انجام و چوب های چهار تراش روی آن پیچ می شود. سپس قطعات ترمووود نصب و اجرا می شود. در این سیستم نمای خشک می توان طرح های بیشتر و متنوعی را به وسیله ی چوب اجرا نمود.

برای پیچ کردن قطعات ترمووود می توان از پیچ، اتصالات فلزی و پلاستیکی و چوب های فاق و زبانه استفاده نمود.

در آخر نمای مدرن چوبی شامل طیف وسیعی از چوب های طبیعی و غیرطبیعی در رنگ و بافت های مختلف است که می توان از آن هم در نمای ساختمان های مسکونی و هم در طراحی ویلا مدرن استفاده نمود. قیمت اجرای نمای چوبی به عوامل متعددی مانند نوع و کیفیت چوب، متراژ و ابعاد نمای مورد نظر، ضخامت و میزان تزیینات نمای چوبی بستگی دارد.

منبع مقاله:

نمای مدرن چوبی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.