آرشیو مرداد ماه 1402

خدمات طراحی پلان، طراحی نما، داخلی، دکوراسیون

سبک مینیمالیسم چیست؟

 

مینیمالیسم یک مکتب هنری مبتنی بر سادگی است و عبارت معروف میس ون در روهه (کمتر است بیشتر) نشان دهنده این سبک است.

ساده گرایی محصول هنرمندان ساختارگرای روسی پس از انقلاب اکتبر فرانسه است که به ساده سازی و اشکال انتزاعی و هندسی تمایل داشتند.

پس از جنگ جهانی دوم، ساده گرایی در هنر غربی ظهور کرد و توسط هنرمندان تجسمی آمریکایی در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 گسترش یافت.

مینیمالیست ها با به حداقل رساندن تزئینات، بر ماهیت فرم، ماده و فضا تأکید می کنند و به هر چیزی که در محیط است از منظر کاربردی بودن آن نگاه می شود.

در ادامه به بررسی ویژگی های سبک مینیمال و روش های استفاده از رنگ ها و مبلمان در این سبک می پردازیم.

طراحی به سبک مدرن یکی دیگر از مقالات جذابی است که بایبد آن را مطالعه کنید

 

ویژگی های سبک طراحی مینیمالیسم

 

1) استفاده از خطوط ساده و اشکال هندسی

در این سبک به دلیل سادگی، تمام سطوح و ظواهر صاف و ساده و بدون جزئیات و تزئینات اضافی است. دکور دارای اشکال مربع و مستطیل و خطوط صاف و سطوح صاف با حداقل نقوش است که نمونه هایی از آن را می توان در طراحی هتل های مدرن مشاهده کرد. در این فضا از خطوط منحنی نیز استفاده شده است، بنابراین نباید انحنای بیش از حد داشته باشد. هدف از این سادگی این است که به چشم و ذهن ما فرصت نفس کشیدن و احساس فضا، نور و فرم را بدهد.

 

2) حفظ تعادل

یکی از راه های ساده سازی فضا استفاده از حس تعادل و تقارن است. از نظر بصری، مغز جریان موجود در فضا را بهتر درک می کند. همچنین تقارن ناخودآگاه باعث آرامش و آسایش می شود.

 

3) پالت های رنگی تک رنگ یا خنثی

رنگ ها در تعریف فضا و ایجاد آرامش و سادگی نقش بسزایی دارند. در این سبک، بافت هنگام استفاده از پالت های رنگی تک رنگ اهمیت پیدا می کند.

رنگ های سفید، خاکستری و بژ و پالت رنگی خنثی و پاستلی با یک یا دو رنگ کلیدی در فضا و همچنین استفاده از مواد اولیه مانند چوب، بتن و سنگ و ترکیب آن با رنگ های دیگر در این سبک به چشم می خورد. .

 

بیشترین رنگ مورد استفاده در این سبک رنگ سفید است که زمینه ای را برای بازی نور و سایه فراهم می کند. مینیمال بودن فضا به معنای بی رنگ بودن آن نیست بلکه با محدودکردن رنگ های اصلی و استفاده از دو رنگ مشابه و یک رنگ متضاد به ایجاد فضایی راحت و متعادل کمک می کند.

 

4) مبلمان محدود

از آنجایی که در سبک مینیمالیسم، هر عنصر فضایی باید ماهیت و عملکردی داشته باشد، بنابراین تعداد وسایل مورد استفاده کم اما کارآمد است.

صندلی‌ها، دکورها، میزها و ویترین‌های کوچک اضافی که به نابسامانی فضا می‌افزاید حذف شده‌اند و به جای آن از مبلمان خاص و چیدمان شده استفاده شده است. برای جلب توجه به کف و دیوارها می توان از میز و صندلی های شفاف در فضا استفاده کرد. همچنین استفاده از فرش و موکت در این سبک برای بازتر نشان دادن فضا به حداقل می رسد. برای کف می توان از کف پوش های یک دست و فرش های ساده استفاده کرد.

 

5) اشیاء تزئینی محدود

پانل ها و آثار هنری اضافی که باعث حواس پرتی می شوند حذف شده و از چند عنصر محدود در طراحی استفاده شده است. به طور کلی این سبک نباید دارای نقاط کانونی زیاد و پراکنده باشد. در هر فضایی می توانید از پنل های تک با رنگ های متمایز یا تک گلدان ها استفاده کنید.

 

6) طرح رایگان

سبک مینیمال، مانند سبک مدرن، تا حد امکان دیوارهای کمتری را ترجیح می دهد و فضاها با انواع مبلمان یا پانل های متحرک از هم جدا می شوند. این کار فضا را باز و راحت می کند و حس آرامش را به مخاطب القا می کند.

 

7) نور طبیعی

نور طبیعی نیز برای ایجاد فضای بازتر و مطبوع تر ضروری است. بنابراین پنجره های بزرگ و جداکننده های شیشه ای به گونه ای طراحی شده اند که از نور و عناصر طبیعی در جلوه کار استفاده کنند.

امروزه سبک مینیمالیسم به دلیل برتری کیفیت بر کمیت، صرفه جویی مالی و کیفیت فضایی و ایجاد حس آرامش در طراحی داخلی مورد استقبال قرار گرفته است. همانطور که بحث شد، این سبک بر سادگی، خطوط تمیز و صاف، حداقل رنگ ها و تزئینات و مبلمان هدفمند تاکید دارد. و در نهایت، هدف این سبک برجسته کردن عناصر کلیدی در فضا است.

 

منبع:

طراحی مینیمالیسم و دکور مینیمال چیست؟