طراحی ویلای کوهستانی

خدمات طراحی پلان، طراحی نما، داخلی، دکوراسیون

طراحی ویلای کوهستانی

طراحی و ساخت ویلا در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. افراد زیادی هستند که آرزوی داشتن یک ویلای مجلل را دارند تا اوقات فراغت و تعطیلات خود را در ذهن خود سپری کنند. به همین ترتیب، افراد زیادی نیز هستند که برای تعطیلات خود ویلای لوکس اجاره می کنند. به عنوان یک کارفرما، طراحی یک ویلای لوکس می تواند از نظر اقتصادی برای شما مفید باشد. چه بخواهید پس از ساخت آن را بفروشید و چه آن را اجاره دهید، گروه مهندسین پلانکده در کنار شماست تا زمین شما را به بهترین شکل به ویلای دلخواه تبدیل کند.

 

در این مقاله قصد داریم ویلاهای کوهستانی را با هم مرور کنیم.

قبلا در مطالب قبلی انواع ویلاها را از نظر سبک و تیپ توضیح دادیم و با روند طراحی از پلان ویلا تا نما و محوطه سازی آن آشنا شدیم. انجام دهید

 

قبل از بررسی ویلاهای کوهستانی، ابتدا باید با ویژگی های این گونه مناطق آشنا شویم.

 

برای شروع طراحی هر ویلا لازم است ابتدا عناصر موثر بر آن منطقه بررسی شود.

مشخصات آب و هوای مناطق کوهستانی به شرح زیر است:

به گزارش ایسنا، کوه ها از جنبه های مختلف از جمله پوشش گیاهی، تعدیل آب و هوا و معادن از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در زیر چند نکته در مورد کوه های این کشور آورده شده است:

بر اساس تعاریف جهانی، «کوه» دارای سه ویژگی است که شامل ارتفاع، شیب و محدوده جغرافیایی می شود، یعنی هر منطقه ای که این سه شاخص را داشته باشد کوه نامیده می شود. اما شاخص دیگری که می توان برای کوه در نظر گرفت تغییرات دمایی است که با تغییر ارتفاع همراه است به طوری که با افزایش ارتفاع دمای هوا کاهش می یابد و در ارتفاعات هوا سردتر می شود و احتمال ماندگاری برف بیشتر می شود. ، و این باعث ایجاد یخچال های طبیعی و برف چال ها می شود. در ارتفاعات، منابع آب شیرین وجود دارد.

*. ایران در کمربند خشک جهان قرار دارد، اما از مزیت طبیعی کوه‌هایی برخوردار است که حدود نیمی از سطح کشور را پوشش می‌دهند و مهم‌ترین منبع آب شیرین هستند.

* دو عامل کلیدی طبیعی یعنی کویر و کوهستان در فلات ایران حاکم است که مجاورت این دو سیستم شرایط اقلیمی ایران را تعیین کرده و باعث تنوع اقلیمی، تنوع زیستی و اکوسیستم های متنوع در کنار هم شده است و به همین دلیل ایران به عنوان کشوری در نظر گرفته می شود. این کشور به عنوان "چهار منطقه" شناخته می شود.

در این مناطق عامل تعیین کننده در شکل گیری بافت شهری و روستایی سرما است. از جمله خصوصیات کلی:

در این مناطق عامل تعیین کننده در شکل گیری بافت شهری و روستایی سرما است. از جمله خصوصیات کلی:

فضاهای کوچک و محصور شهری و روستایی

بافت شهری و روستایی متراکم و ساختمان های متصل

  • جهت تابش خورشید و تأثیرات زمین از عوامل تعیین کننده در نحوه استقرار، گسترش و نمای کلی مناطق شهری و روستایی است.

کوچه ها و معابر اصلی به موازات سطح زمین و اغلب با عرض کم وجود دارد

 

شهرها و روستاهای کوهستانی اغلب در دامنه کوه و در ضلع جنوبی آن ساخته می شوند زیرا:

 

اگر روستا در پایین دره باشد، خطر سیل و تخریب آن وجود دارد

در شب هوای سرد که سنگین تر است به پایین نفوذ می کند

ضلع شمالی کوه که همیشه در سایه و سرد است جای مناسبی برای زندگی نیست

قله کوه برای استقرار روستا مناسب نیست زیرا معمولا ناهمواری های زمین در بالای کوه بیشتر است و شدت باد نیز بیشتر است و هیچ حفاظی برای روستا در برابر باد وجود ندارد. همچنین قله کوه از رودخانه ای که همیشه به سمت پایین دره می ریزد فاصله دارد و دسترسی به آن دشوار است.

 

حال که با ویژگی های مناطق کوهستانی آشنا شدیم، در مورد ویژگی های معماری این مناطق صحبت می کنیم:

جهت شمال به دلیل بهره مندی از نور خورشید در فصول سرد سال و اقلیم کوهستانی مناسب تر است. در صورت ساخته شدن ساختمان، ایوان بزرگی در جهت شمال طراحی می شود تا از شدت گرما و نور در فصل تابستان کاسته شود.

ساختمان های همجوار: برای جلوگیری از نفوذ بادهای سرد بیشتر ساختمان ها به یکدیگر متصل هستند و به همین دلیل از چند جهت در مجاورت یکدیگر قرار دارند و ورودی از کنار جاده است.

 

مواردی که در طراحی معماری و طراحی ویلا در مناطق کوهستانی باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • ترجیحاً ویلاها نزدیک به هم قرار گیرند تا بتوانیم ساختار فشرده تری ایجاد کنیم
  • استفاده از حیاط مرکزی و حالت درونگرایی در طراحی پلان ویلا.
  • ایجاد ایوان ها و حیاط های کوچک را برای طراحی اضافی ویلا در نظر بگیرید.
  • به حداقل رساندن ابعاد بازشوها
  • دیوارها را نسبتاً ضخیم در نظر بگیرید.
  • به حداقل رساندن میزان تبادل هوای داخلی و تهویه طبیعی و در نتیجه جلوگیری از سوختن داخل و خروج گرما از داخل به بیرون ساختمان.

 

 

  • ارتفاع فضاها را خیلی زیاد در نظر نگیرید.
  • به حداقل رساندن سطح خارجی در برابر حجمی که باید پوشانده شود

 

نکات مهم در طراحی ویلاهای کوهستانی چیست؟

-انتخاب مکان: نواحی کوهپایه ای در معرض ریزش اجسام سنگی یا خاکی و همچنین سیلاب های فصلی ناشی از باران و آب شدن برف هستند. با ترسیم دقیق اثرات و مسیر رواناب و همچنین اجسام سست، باید مکان امنی را انتخاب کنید که در معرض خطرات ذکر شده نباشد. همچنین برای انتخاب مکانی برای ساخت ویلا که در پناه کوهپایه ها قرار گرفته و به دور از بادهای سرد و مزاحم، به جهت و قدرت باد غالب توجه شود.

 

سبک طراحی ویلا: با توجه به تنوع سبک ها در ساخت ویلا، باید به سلیقه کارفرما توجه شود، اما بهتر است در طراحی ویلا در مناطق خاص با شرایط آب و هوایی خاص، سبک مناسب برای همان اقلیم انتخاب شود.

به عنوان مثال درست است که سبک مدرن دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با دهانه های زیاد و وسیع بهترین دید را از مناظر اطراف به ما می دهد، اما با توجه به ویژگی ها و شرایط آب و هوایی که در بالا به آن پرداختیم، می دانیم که این سبک مناسب است. ساخت ویلا در منطقه کوهستانی نیست و بهتر است در طراحی ویلا خود از سبکی مانند سبک روستیک استفاده کنیم که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

  • استفاده از مواد طبیعی (چوب، سنگ، پارچه های بافت مانند بوم)
  • ماهیت سبک روستایی: سادگی، طبیعی بودن، استحکام و ظاهر خشن
  • مبلمان سازی ساده و توجه کمتر به جنبه های هنری دکوراسیون
  • استفاده کمتر از عناصر مدرن مانند: فلز، پلاستیک و پارچه های مصنوعی

استفاده از رنگ های طبیعی (قهوه ای، سبز، طلایی و خاکستری)

  • القای حس دست ساز و طبیعی بودن عناصر
  • فضای خاص هماهنگ با طبیعت

استفاده از مواد طبیعی در سبک روستیک:

 چوب، سنگ، فلز، پارچه

 

چرا سبک روستیک برای طراحی ویلاهای کوهستانی مناسب است؟

  • عدم استفاده از چیزهای روشن و غیر طبیعی
  • تزیینات مینیمال (اشاره به بحث کاربردی بودن)
  • القای حس موزه (استفاده از عتیقه جات)
  • ترکیبی منطقی از راحتی و طبیعی بودن بود

 

 

مصالح مناسب برای ساخت ویلا در مناطق کوهستانی چیست؟

در مناطق سردسیر هدف اصلی حفظ گرما در داخل ساختمان است و عامل اصلی در این مورد مقاومت حرارتی دیوارهای جانبی ساختمان است. بنابراین در این مناطق دیوارهای جانبی باید دارای مقاومت حرارتی مناسبی باشند تا از اتلاف حرارت داخلی ساختمان جلوگیری شود. از طرفی مصالح به کار رفته در بناهای سنتی در مناطق کوهستانی مانند سایر مناطق آب و هوایی در دسترس است، بنابراین اغلب برای دیوارها از سنگ و برای پوشش کف و سقف از چوب و کاه استفاده می شود. دیوارهای سفالی و آجری نیز در کوهپایه ها و مناطقی که خشت کافی وجود دارد ساخته می شود. در ساختمان های امروزی با بهره گیری از تکنولوژی روز و امکانات مکانیکی سعی شده است با این عوامل اقلیمی مقابله شود، اما در گذشته این تجهیزات وجود نداشت و سازندگان سنتی مجبور به استفاده اجباری از ابزار و مصالح بومی با نامناسب و نامناسب بودند. عوامل فرسایشی طبیعت برای مقابله و به منظور فراهم نمودن شرایط آسایش در مناطق شهری و داخل ساختمان ها، استفاده بهینه از عوامل اقلیمی همواره موضوعی اساسی و مهم در طراحی و اجرا بوده است. در مجموع می توان گفت که بناهای کوهستانی بر خلاف اکثر بناهای امروزی در تضاد با شرایط طبیعی نبوده اند، اما با استفاده مناسب از این شرایط در یک همزیستی و بهره وری منطقی در دل طبیعت قرار گرفته اند.

 

و در پایان به بررسی نکات مهم در طراحی ویلاهای کوهستانی می پردازیم:

  1. 1. دسترسی به مصالح و حمل آنها به کارگاه به دلیل شیب ممکن است هزینه بر باشد، اما در صورت تایید مصالح سنگی در محل توسط مهندس ناظر، می توان بسیاری از کارها را با استفاده از لاشه های سنگی محل انجام داد، به عنوان مثال: این سنگ ها را می توان برای صندلی چینی یا نمای ساختمان استفاده کرد که از نظر شیمیایی و سختی با محیط سازگارتر هستند.
  2. 2. به دلیل سختی زمین در این نواحی، هزینه خاکبرداری آن ها زیاد است، اما از نظر استحکام تاثیر زیادی بر سازه دارد. از قیچی بتن و سنگ استفاده کرد.
  3. 3. نوع پوشش در این مناطق بهتر است از نوع مسطح باشد، در صورت بالا بودن رطوبت منطقه و بارندگی های فصلی می توانید از نوع پوشش سقف استفاده کنید.
  4. 4. برای نمای خارجی این ویلاها بهتر است از نوع سنگ همان مکان استفاده شود که با ترکیب نمای سنگ و سیمان سفید می توان طرح زیبایی را ایجاد کرد. همچنین نماهای آجری از نظر اقلیمی برای چنین مناطقی به سه صورت آجر کزاکی، آجر نسوز و آجر ملات سه سانتی متری مناسب است.

 

 

برای طراحی ویلای خود به سبک دلخواه و همچنین طراحی نقشه ویلا، طراحی نما ی بیرونی ویلا، طراحی داخلی ویلا در کمترین زمان و با مناسب ترین هزینه طراحی می توانید از طریق شماره زیر از طریق واتس اپ و تماس.

تیم مهندسین پلانکده و معماران مجرب شما را در رسیدن به هدفتان که یک طرح اساسی و زیبا است یاری می کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.